Social Media Zakelijk – WeChat

Momenteel nog maar klein in het Westen, maar (vooral) in China een absolute topper op het gebied van online media: WeChat. Deze applicatie is in beginsel een variant op de messenger Whatsapp, maar heeft zich sinds de release van 3 jaar geleden in enorm tempo uitgebreid en kent tegenwoordig een wijd scala aan functies. Van een geïntegreerd banksysteem en betalingsopties voor zowel mobile als fysieke producten en diensten, tot volledig uitgewerkt communicatiemiddel in tekst en bellen, gepersonaliseerde profielenpagina’s en nog veel meer…

Een app met zoveel functies, werkt dat wel? In China in ieder geval wel, met ondertussen ruim 500 miljoen gebruikers en zo’n 250 miljoen omzet in de laatste drie maanden van 2014, net na het lanceren van de meeste betaalfuncties, is de app zeer succesvol. Zo succesvol zelfs dat het bedrijf maar liefst wordt geschat op een waarde van 64 miljard dollar. Dit is vooral aantrekkelijk voor WeChat zelf natuurlijk, maar als ondernemer is dit ook een ontwikkeling die volop kansen biedt. Door een webshop of dienst te integreren met WeChat kan een enorme bron van consumenten snel en eenvoudig aangeboord worden. In China betekend dit onder andere dat allerlei webshops een voornaamste inkomstenbron hebben via WeChat, vervoerders als taxi (21 miljoen ritten in de eerste maand) en vliegtuig eenvoudig hun diensten gericht aan kunnen bieden.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog tal van mogelijkheden op marketing gebied op basis van locatie gerichte promotie, acties of aanbiedingen. Zo kunnen ondernemers zich onderscheiden door op basis van app-gegevens een specifieke doelgroep effectief te targeten, de mogelijkheden zijn eindeloos. In de vorm van speciale commerciële accounts voor bedrijven biedt WeChat ook de mogelijkheid in te spelen op het profielgedeelte van de app. Door middel van creatieve campagnes kan zo nog een slag geslagen worden via dit platform.

Alhoewel WeChat vooralsnog voornamelijk in Azië een belangrijke speler is, wordt de stap naar Europa en Amerika ook al gezet. Momenteel nog met slechts een fractie van alle functies, en of het hier ook een even prominente rol kan gaan spelen is natuurlijk maar de vraag. Maar dat een platform is om in de gaten te houden, dat is wel duidelijk.

Bronnen:

http://www.forbes.com/sites/ilyapozin/2014/12/17/15-social-media-companies-to-watch-in-2015/
http://www.marketingfacts.nl/berichten/wechat-meer-dan-alleen-een-mobile-messenger
http://www.chinainternetwatch.com/tag/wechat/
http://www.wechat.com/en/features.html#around
http://www.dutchcowboys.nl/mobile/wechat-heeft-nu-438-miljoen-maandelijks-actieve-gebruikers

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s