Social Media Zakelijk – Whatsapp

Wie denkt aan de (telefoon)applicatie Whatsapp zal vooral een informeel communicatie platform zien, maar wel een platform met een constant groeiend gebruikersaantal van meer dan 800 miljoen personen. Enorm interessant ook voor ondernemers om op in te spelen, maar hoe? Whatsapp staat erom bekend dat het geen ruimte voor adverteerders biedt, dus zullen er andere, creatievere manieren gevonden moeten worden om toch het meeste uit deze app te kunnen halen.

Een interessante trend is het verzenden van push berichten via Whatsapp naar bestaande klanten, door middel van korte berichtjes te versturen naar een opgebouwd klantenbestand van telefoonnummers kan je als bedrijf binnen een minimaal tijdsbestek nieuwtjes communiceren naar Whatsapp gebruikers. Doordat de app ervoor zorgt dat de berichtjes door het push systeem direct een melding geeft, geeft deze manier van communiceren bedrijven de mogelijk om sneller dan ooit tevoren te handelen. Voorbeelden zijn tijdelijke aanbiedingen, binnenkomst van nieuwste collecties, of allerlei andere vormen van promotie.

Een tweede ontwikkeling die steeds meer aan populariteit wint is het inzetten van webcare via Whatsapp. Dit kan gezien worden als de veelgebruikte variant op Twitter, snelle klachtenafhandeling en direct beantwoorden van (korte) vragen. Het verschil dat Whatsapp interessant maakt echter is dat het voor veel consumenten toegankelijker zal zijn en daarnaast een persoonlijkere touch heeft. Doordat Whatsapp vooral gebruik wordt voor persoonlijk contact, maakt deze omgeving dat de consument zich eerder individueel betrokken voelt met het bedrijf via deze app, dan de meer onpersoonlijke Twitter pagina’s dat doen. Daarbij is het aantal gebruikers van Whatsapp simpelweg ook vele malen groter dan dat van Twitter.

Sinds enige tijd is het ook mogelijk om via een computer te communiceren via Whatsapp, na het linken van een bestaand telefoonaccount. Voor veel consumenten geen heel interessante functie, maar in combinatie met de activiteiten die je als bedrijf in wilt zetten wel degelijk een toevoegende waarde. Verder kan je als bedrijf zijnde Whatsapp natuurlijk op verschillende manieren inzetten, want feit blijft natuurlijk dat een sociaal platform met meer dan 800 miljoen personen in principe oneindige mogelijkheden kan bieden. Het is enkel het punt hier creatief en effectief in te zijn, maar deze voorbeelden kunnen alvast aantonen dat het zeker een platform is dat vrij eenvoudig een meerwaarde kan bieden op zakelijk vlak.

Bronnen:

http://www.statista.com/statistics/260819/number-of-monthly-active-whatsapp-users/
http://www.frankwatching.com/archive/2014/11/20/social-media-6-trends-voor-2015/
http://thenextnetwork.com/de-webversie-van-whatsapp/
http://thenextnetwork.com/whatsapp-zakelijk-inzetten/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s