E-mail marketing – Klikratio optimalisatie

E-mail marketing, een oude rot in het online marketing spectrum. Tegenwoordig geniet dit medium onder veel marketeers ook niet meer de aandacht die het verdient, want een kort onderzoekje wijst al uit dat e-mail nog steeds tot de meest effectieve online marketing kanalen behoort. Dat het al zo’n lange tijd een van de belangrijkste media is wil echter absoluut niet zeggen dat het een garantie voor succes is, of simpel in te zetten voor een ieder die maar wil. Om nou echt effectief in te spelen op je doelgroep en een hoge click through ratio te bereiken via je e-mail communicatie zijn een heel aantal punten die om aandacht vragen voor elke marketeer.

Er zijn een aantal stappen die de basis leggen voor een sterke e-mail marketing. Zo is het natuurlijk van het hoogste belang om goed aan te sluiten op je beoogde doelgroep, dit betekend niet alleen het aanleggen van een sterke database, maar ook persoonlijke en relevante informatie linken binnen de communicatie met elke klant. Denk aan een verjaardagberichtje, maar ook specifieke informatie als bijna verlopen van een abonnement, nieuwe lijn van een eerder aangeschaft product en noem maar op. Door gericht te kunnen communiceren met de consument kan e-mail marketing een grote succesfactor binnen een onderneming worden.

Een volgende stap is het optimaal aanbieden van deze communicatie. Een aantrekkelijk design dat zowel sterk is op visueel gebied als effectief op informatief gebied. Tegenwoordig krijgen consumenten dagelijks honderden marketinguitingen op zich af en zijn daardoor geneigd binnen enkele seconden te besluiten of iets interessant genoeg is. Daarom is het belangrijk om ten eerste op te vallen binnen dit korte tijdsbestek, maar ook direct een duidelijk bericht af te geven. Door gebruik van de juiste (tussen)kopjes en dit te ondersteunen met afbeeldingen en dergelijke kan een consument in een minimale tijd een verhaal binnen krijgen. Door een opvallende call-to-action toe te voegen naar een landingspagina met bijvoorbeeld aanvullende informatie of een webshop kan een korte e-mail leiden naar een heel nieuwe (koop)actie.

Buiten deze basis voor goede e-mail marketing zijn er nog vele kleine aspecten die veel kunnen betekenen voor hogere klikratio’s, zowel click-to-open als uiteindelijke click-through. Hoe dit voor jouw specifieke onderneming het best tot zijn recht komt kan het beste getest worden met behulp van A/B testen via online mailprogramma’s. Enkele veel terugkomende positief werkende punten zijn bijvoorbeeld het persoonlijk ‘heen-en-weer’ communiceren (namens een medewerker in plaats van een ‘info@’), e-mail basis in tekst en html, aangezien niet altijd iedereen afbeeldingen zal kunnen openen en zien, links naar social media kanalen en doorstuurfuncties. Daarnaast zijn er nog enkele wetgevingen die van invloed zijn op de hedendaagse e-mailmarketing, in principe eenvoudige richtlijnen, maar die wel in acht genomen moeten worden.

Door al deze en meer aspecten goed in te zetten in de e-mailcommunicatie kan er meer gehaald worden uit dat zuurverdiende klantenbestand, en het maximale gehaald worden op gebied van klikratio’s en uiteindelijke (herhaal)aankopen via de e-mail marketing.

Bronnen:

http://www.frankwatching.com/archive/2011/12/09/checklist-nieuwe-wetgeving-rond-e-mail/
http://www.marketingfacts.nl/berichten/e-mailmarketing-wat-mag-wel-en-wat-mag-niet
http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-drie-grootste-juridische-missers-bij-e-mailmarketing
http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-groeiende-noodzaak-van-meaningful-reliable-content-in-emailmarketing
http://www.marketingfacts.nl/berichten/zeg-luister-nou-eens-3-gesprekstips-voor-e-mailmarketeers
http://marketing.blinker.nl/white_papers/blinker-tips-om-je-klikratio-te-verbeteren.pdf?hsCtaTracking=4266bb5b-6587-456e-902b-9d8622849504%7Ce504213d-9bd5-4849-b2ff-bd9bb8add103&utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz-95AFvs9L87yDFHxVeAYKFFvCWqxHlBvtoIZTRmaRBdBR9s-FCcIG6sD3ohPZ2D1m6FjepPshLbr5LkdcPbdLDoLpY6oQ&_hsmi=17628316&utm_source=hs_automation&utm_content=17628316

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s