Online Marketing – AdBlock

De hoeveelheid informatie op internet is de laatste jaren explosief is gegroeid en mensen spenderen meer en meer hun tijd op het internet. Van online het nieuws lezen tot socialiseren via social media, alles is tegenwoordig mogelijk en iedereen lijkt het te gebruiken. De mogelijkheden om op het internet te adverteren zijn hierdoor onvoorstelbaar groot en lijkt interessant voor veel bedrijven. Via online marketing kan gemakkelijk worden berekend hoe vaak een advertentie wordt vertoond, en welk effect dit vervolgens heeft op het bedrijf. Met een klein budget kan een groot aantal consumenten worden bereikten voor enkele honderden euro´s staat een campagne al in de steigers via populaire methodes als Google Adwords of door middel van een banner op een veel bezochte website.

Helaas voor het Online Marketing ligt een gevaar op de loer, namelijk AdBlock Plus. Sinds 2002 is dit programma beschikbaar voor gebruikers van Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari en Opera. Tijdens het surfen op het internet filtert het alle vormen van reclame, van pop-ups tot de advertentiefilmpjes op YouTube, alle advertenties moeten eraan geloven. Aangezien de consumenten online worden doodgegooid met advertenties, is de populariteit een logisch gevolg. Ondertussen groeit AdBlock Plus snel en bestrijdt het de overvolle situatie waarin online marketing zich bevindt.

AdBlock, een gratis te gebruiken product en wordt enkel gefinancierd wordt door vrijwillige donaties, Deze lage instapdrempel en het grote gebruiksgemak zorgen ervoor dat het met stip op nummer 1 van de meest gebruikte extensies op Mozilla Firefox en Google Chrome is. Per 31 juli 2012 bedroeg het aantal gebruikers al 166 miljoen mensen en momenteel is het programma meer dan 200 miljoen keer gedownload. Het programma kent dagelijks bijna 16 miljoen en zal in de toekomst waarschijnlijk enkel nog verder groeien in gebruikersaantallen. Hoewel momenteel de voornaamste gebruikers nog enkel relatief jonge mensen tussen de leeftijd van 16 en 30, en de meer gevorderde computergebruikers als ICT’ers bedraagt, is het niet ondenkelijk dat in de nabije toekomst een veel groter deel van de internetgebruikers zich afweren van online marketing.

Het bereik is de afgelopen jaren door AdBlock met meer dan 166 miljoen gebruikers toch voor een noemenswaardig gedeelte afgenomen. Ondanks deze afname kan er amper tot niet worden bezuinigd op de kosten. Dus juist het immense bereik van online marketing zal moeten inleveren in grootte. Tekenend voor het gevaar dat hierin schuilt is te zien bij de ontwikkeling die email marketing heeft doorgemaakt. Eens was dit voor bedrijven een belangrijke vorm van online marketing, maar door ergernis onder de consumenten zijn wetten gemaakt om de consument in bescherming te nemen.

Eens groot geworden door een immens bereik binnen een korte tijd, tegen lage kosten, levert online marketing met de opkomst van AdBlock in op effectiviteit. Het is belangrijk na te gaan welke rol AdBlock Plus speelt voor een bedrijf en goed te overwegen of online marketing nog een interessante methode van adverteren is voor blindelings te vertrouwen op het succes van de afgelopen jaren.

Bronnen:

http://www.nu.nl/internet/2871763/advertentieblocker-populairste-add-on-in-firefox.html
https://adblockplus.org/en/chrome
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/extensions/?sort=users
http://www.clicktraffic.nl/voordelen-internet-adverteren.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s