Website Analyse – Google Analytics

Hoe doet jouw website het online, hoe presteert het in de zoekmachine, wat is je traffic en wat doen gebruikers nou eigenlijk op je site? Allemaal vragen die je als website eigenaar nou niet direct zal kunnen beantwoorden, maar eigenlijk wel antwoord op wilt krijgen. Om daar nou inzicht in te krijgen zijn en een aantal analyse tools beschikbaar, de meeste tegen betaling. Google Analytics is de meest gebruikte tool, voornamelijk omdat dit een zeer uitgebreide tool is die toch gratis beschikbaar is. Maar hoe werkt het nou eigenlijk en wat kun je daadwerkelijk met zo’n gratis analyse tool?

Een kleine tien jaar geleden lanceerde zoekmachinegigant Google deze analysetool na het overnemen van een ander web statistieken analyse bedrijf. Afgelopen decennia heeft het de functies flink uitgebreid en gratis beschikbaar gesteld aan het publiek. Na de tool te implementeren in je website is het zeer eenvoudig om snel een inzicht te krijgen in zaken als bezoekersaantallen en paginaweergaves, maar ook hoelang een bezoeker op je pagina verblijft, hoe deze navigeert en waar deze nou vandaan komt zijn te analyseren met Google Analytics.

Met de informatie die hieruit naar voren komt kan je je website optimaliseren voor zoekmachines, maar ook voor het verbeteren van de complete (online) marketing van je bedrijf. Daarnaast kan Google Analytics gekoppeld worden aan AdWords, om zo nog betere inzichten te krijgen in marketingcampagnes en een duidelijk overzicht te krijgen van alle conversies die je zo online bereikt hebt. Daarnaast kunnen alle e-commerce prestaties in kaart gebracht worden, dit alles voor zowel een uitgebreid geschiedenisoverzicht als real-time analyse.

Er zijn wel enkele kritiekpunten op Google Analytics, waarbij voor veel grote bedrijven het belangrijkste aspect de privacy is. Door de tool te implementeren geef je Google namelijk het recht alle informatie die beschikbaar is op en ‘achter’ de site, zelf ook in te zien. Voor de grotere bedrijven biedt het gratis pakket van Google zodoende niet voldoende om op te boksen tegen de duurdere analyse systemen als Hyperion. Daarnaast ondervinden veel websites een kleine vertraging in hun prestaties na het implementeren van de Google Analytics tool. Maar al met al zijn dit twee punten die voor het gros van de website eigenaren niet opwegen tegen het grote marketingtechnische voordeel van Google Analytics, waarmee simpelweg een veel beter beeld gekregen kan worden van het online gedeelte van hun bedrijf. En daarnaast is Google Analytics gewoon heel eenvoudig in het gebruik, en dus gratis in te zetten op iedere website.

Bronnen:

Webinar: Google Analytics
http://searchbusinessanalytics.techtarget.com/definition/Google-Analytics
http://analytics.blogspot.nl/2011/09/whats-happening-on-your-site-right-now.html
http://www.marketingfacts.nl/berichten/analyseer-het-indirecte-gedrag-van-je-bezoekers-met-google-analytics-cohort
https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/google-analytics/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s