In-Game Advertising

Gamers, er wordt vaak op een speciale manier naar gekeken en zo ook door marketeers. Adverteren in en rondom games, dat kan toch nooit veel nut hebben. En zoveel mensen spelen er toch helemaal geen games? Nou tegenwoordig absoluut wel, maar liefst een kwart van alle online-actieve Europeanen speelt minstens 1x per week een game. De game-industrie heeft zich afgelopen jaren in een razend tempo ontwikkeld, waar games vroeger nog vooral waren gericht op mannen tussen de 16 en 30 jaar, is tegenwoordig het aantal sterk verdeeld en is maar liefst 45% van alle gamers vrouw en 88% ouder dan 20 jaar. Vooral de beweging van traditional (pc-playstation-xbox) naar mobile gaming is ingrijpend geweest voor de markt van games. Maar is het nu (wel) interessant om je als bedrijf hierin te mengen?

Zoals gezegd is de achterban enorm, en daarom is de interesse voor het adverteren hierbij vanzelfsprekend ook toe aan het nemen. Bij de mobiele games, in de vorm van apps, gaat het vooral om banners. Maar dit is vanzelfsprekend niet automatisch ook effectief. Het Google Display Netwerk stelt je als ondernemer echter in staat heel gericht te adverteren, zo kun je dus op basis van context kiezen binnen welke games je wilt adverteren. Zo zal je als fastfoodketen veel meer effect bereiken met adverteren binnen een restaurantgame, of als voetbal shop binnen een voetbalsimulator. De kosten zijn ook precies af te stellen met je budget en doeleinden, op een zelfde manier als de gewone Google advertenties, erg eenvoudig dus.

Maar in-game advertising baseert zich vanzelfsprekend niet simpelweg enkel op de Candy Crush’s en Cooking Fever’s, ook miljarden titels als FIFA lenen zich uit voor ingame advertising. Neem deze eerste met contracten met merken als Adidas, Nike en Puma, maar ook licentiedeals rondom evenementen als de Champion’s League en reclameborden met echte merken. Of de T-Mobile telefoons in Midnight Club en andere (soms ludieke) product placements. Een ander voorbeeld is Barrack Obama’s presidentscampagne van 2008 in Burnout Paradise, op allerlei billboards in deze racegame werd een referentie naar de aanstaande verkiezingen gemaakt. Daarnaast zijn er nog de games die bewust de draak steken met bepaalde merken, neem Nuke Cola in Fallout (Coca Cola) en Pisswasser in GTA.

Het is absoluut niet altijd even gemakkelijk of goedkoop om, zeker in de grotere games, goed gebruik te maken van in-game marketing. Maar zelfs voor kleinere lokale bedrijven zijn er tegenwoordig wel degelijk mogelijkheden om uit de alsmaar groeiende groep gamers voordelen te halen door middel van advertenties of andere vormen van marketing.

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/mobiele-gaming-biedt-mogelijkheden-voor-adverteerders
https://gamer.nl/articles/achtergrond/de-gouden-bergen-van-in-game-reclame/
http://www.pure-im.nl/blog/sea/advertenties-in-mobile-apps/
http://hendrixen.nl/interessante-feitjes-en-cijfers-over-games-gamers-en-gaming/
http://www.pu.nl/artikelen/blog/hoe-ver-kun-je-gaan-met-reclame-games/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s