Social Media Zakelijk – Foursquare | Swarm

Foursquare, het ‘check-in’ platform van de afgelopen jaren, een combinatie van bedrijven en locaties ontdekken en het delen van vrienden van je huidige en favoriete locaties. Juist dit laatste is wat het merendeel van de gebruikers doet, terwijl het oorspronkelijke idee van Foursquare nou juist meer gericht was op het ontdekken en delen van nieuwe locaties en de beste cafétjes, winkels, vrijetijdsgelegenheden, en allerlei andere ondernemingen. De app is zijn doel dus voorbijgestreefd en ondanks de grote populariteit vonden de oprichters dan ook dat er drastisch ingegrepen moest worden. Ongeveer een jaar geleden is dit dan ook gebeurd, het ‘oude’ Foursquare is op de schop gegaan, en opgesplitst in het nieuwe Foursquare en een gloednieuwe app genaamd Swarm.

Swarm gaat verder waar Foursquare gebleven was, hét sociale check-in platform voor mensen om te zien waar vrienden uithangen en heengaan, elkaar ontmoeten staat hier dan ook centraal. Deze data is zoals gezegd dus vooral gericht op vrienden en kennissen onderling, en hoewel bedrijven hier deels in terug komen is het op zakelijk gebied niet dé app om actief op te worden. Actief worden, of eigenlijk blijven, dat moet gebeuren op het nieuwe Foursquare.

Zoals de oprichter van Foursquare het stelt gaat het nieuwe Foursquare verder met wat het bij de oprichting in 2009 eigenlijk echt voor ogen had, namelijk het ontdekken, ervaren en reviewen van de tofste locaties over de hele wereld. Het is hier dus niet meer mogelijk om ‘social’ in the checken en is puur gericht op ‘local search’. Voor bedrijven bestaat hier dan ook de mogelijkheid zichzelf te profileren en door middel van een gepersonaliseerde bedrijvenpagina hun zaak op de kaart te zetten. Foursquare gaat hiermee duidelijk de concurrentie aan met Yelp en denk naar eigen zeggen hier, mede door de grote gebruikersgroep, een duidelijk voordeel voor bedrijven te kunnen bieden. Buiten speciale acties en kortingen aan te bieden binnen Foursquare is er ook de mogelijkheid een eigen ‘merk-pagina’ aan te maken. Hier wordt de link gelegd naar andere social media kanalen (Facebook, Twitter) en geeft gebruikers de mogelijkheid merken te volgen. Zo biedt Foursquare bedrijven de mogelijkheid zichzelf te onderscheiden en op te vallen voor de nog steeds immense achterban van deze app.

Het oude Foursquare is dus niet meer, Swarm en het nieuwe Foursquare gaan de dienst uitmaken, waarbij vooral het nieuwe Foursquare een hele interessante app is voor bedrijven, dus wacht niet langer.

Bronnen:

http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/31562
http://www.theverge.com/2014/5/1/5666062/foursquare-swarm-new-app
https://foursquare.com/about
http://www.socialmediaexaminer.com/foursquare-marketing-tips/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s