Social Media Zakelijk – Snapchat

Snapchat, een mobiele foto-sharing app die zich kenmerkt door tijdgebondenheid. Gebruikers kunnen foto’s sturen naar anderen en daarbij zullen deze afbeeldingen voor maximaal 10 seconden te zien zijn, waarna ze voor altijd verdwijnen. Met maar liefst 100 miljoen gebruikers en 2 miljard views per dag is de app razend populair onder voornamelijk jongeren/jongvolwassen onder de leeftijd van 25. Voor veel bedrijven lijkt de app ondanks deze indrukwekkende getallen niet bepaald interessant, aangezien het zich vooral lijkt te lenen voor onderling delen tussen vrienden en kennissen. Dit terwijl er wel degelijk mogelijkheden zijn.

Snapchat lijkt zelf echter ook heel goed te beseffen wat ze in handen hebben. In eerste instantie vroeg Snapchat zelf een vaste prijs van $750.000,- een 24-uurs campagne, maar een nieuw advertentie model biedt de mogelijkheid 2 cent per view te betalen via Snapchat Discover, een apart advertentie kanaal binnen de app. Hierdoor is het advertentieplaatje voor het gros van alle bedrijven natuurlijk al meteen afgelopen, maar voor de grote jongens kan het wel degelijk interessant zijn via een uniek samengesteld verhaal. Een verhaal is een 24-uurs versie van een ‘snap’, een unieke serie van foto’s zichtbaar voor andere gebruikers. Deze wereldwijde variant is vanzelfsprekend alleen interessant voor de grootste bedrijven of evenementen, maar dat dit wel daadwerkelijk loopt is duidelijk.

Vooral een groei in (actieve) naamsbekendheid is de reden voor bedrijven om via Snapchat te adverteren, maar ook het promoten van speciale aanbiedingen en nieuw gelanceerde producten is momenteel een populair vlak voor adverterende bedrijven. Doordat de gebruikers zelf ervoor kiezen de advertenties te bekijken is de betrokkenheid groter dan vele andere manieren van adverteren.
Adverteren via Snapchat, een dure aangelegenheid, maar met gerichte campagnes op de jonge doelgroep en de hoge engagement, zonder meer een interessante optie voor de grotere wereldmerken.

Bronnen:

http://www.dutchcowboys.nl/advertising/snapchat-verdient-serieus-geld-met-gesponsorde-snapchat-stories
http://adage.com/article/digital/snapchat-charge-advertisers-cents-a-view-discover/298514/
http://www.pauwr.nl/social/snapchat-adverteren/
http://www.nu.nl/gadgets/3906512/eerste-advertenties-zien-snapchat.html
https://www.snapchat.com/ads
http://www.businessinsider.com/snapchat-reaches-2-billion-video-views-daily-2015-5?IR=T

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s