Social Media Zakelijk – Toekomst voor het ‘Tinder-model’?

Tinder is een van de populairste apps van de afgelopen jaren en stelt mensen wereldwijd in de mogelijkheid die ene perfecte match te vinden op het gebied van liefde. Maar of er nou echt concrete waarde zit achter de app is volgens velen maar de vraag. Maar het model zelf, eenvoudig je voorkeur uitspreken via een swipe naar rechts of links, daar valt blijkbaar wel wat uit te halen. Althans, dat dachten de makers van de apps Pitcher en Otso, twee Tinder-varianten voor zakelijk gebruik. Zit er dan toch toekomst in het ‘Tinder-model’?

Pitcher is ongeveer een jaar geleden bedacht door Amsterdams marketingbureau Woedend! en geeft bedrijven en marketingbureaus de mogelijkheid met elkaar in contact te komen. Het idee is ontstaan door de steeds oppervlakkiger wordende relatie tussen marketingbureaus en hun klanten, en moet de mogelijkheid bieden om snel en eenvoudig nieuwe relaties aan te gaan. Door een korte pitch aan de hand van eerder en vergelijkbaar werk, op basis van door bedrijven aangegeven voorkeuren qua prijs en soort project, is een nieuw contact snel gelegd. De app is in principe alleen nog maar functioneel voor Amsterdamse bedrijven en marketingbureaus, maar dat er meer mogelijk is met het idee van Tinder is hiermee wel duidelijk gemaakt.

Dat vond de beginnende ondernemer Bart Naber uit Tilburg ook, waarna hij zijn app Otso bedacht. Sinds ongeveer twee weken is deze vacature app beschikbaar en stelt het bedrijven en werkzoekenden in staat elkaar op een nieuwe en simpele manier te vinden. Het profiel van de werkzoekende is gratis en bestaat uit een soort cv, het profiel van de werkgever is betaald en geeft de betreffende vacature weer. Zijn beide partijen geïnteresseerd, dan is er een match en kan er een gesprek gestart worden. Vele malen sneller dan een standaard advertentie, en een frisse stap op het gebied van vacatures in het mobiele tijdperk van nu.

Waar Pitcher zich beperkt tot de Amsterdamse markt, wil Otso zich gaan richten op de grote schaal. Momenteel zijn er al grote bedrijven als de Rabobank, Interpolis en Fuji actief op de app, wat de deur op een kier heeft gezet voor een heel scala aan werkgevers. De app wil zich buiten dergelijke miljardenbedrijven ook richten op het mkb, om in principe de hele arbeidsmarkt de mogelijkheid te geven mee te profiteren van deze nieuwe trend op gebied van vacatures. De app is nog maar jong en zal dus nog moeten uitwijzen of groot succes aan de orde gaat zijn, maar dat het ‘Tinder-model’ potentie heeft, dat is een ding dat zeker is.

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/nieuw-binnen-5-minuten-een-pitch-uitschrijven-met-pitcher
http://www.sprout.nl/artikel/reclame/nieuwe-app-tinder-voor-reclamebureaus
http://www.adweek.com/adfreak/tinder-app-helps-clients-find-and-fall-love-new-agencies-160032
http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgeving/tilburg/nieuwe-vacature-app-otso-ziet-levenslicht-1.5011396
http://www.omroepbrabant.nl/?news/2314691113/Solliciteren+wordt+swipen+Tilburgse+app+OTSO+verovert+de+wereld.aspx
https://www.otso.nl/
http://nos.nl/op3/artikel/2042490-links-links-links-links-rechts-baan-gevonden.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s